Tuesday, June 30, 2015

Waktu berpuasa yang dituntut didalam Al Quran


 
Amalan Puasa didalam AlQuran
 
Puasa yang diperintahkan olih Allah diamalkan dalam bermacam macam suasana yang ada di sebut dalam AlQuran. Berpuasa itu ada yang wajib dan ada yang sukarela. Berpuasa yang wajid diamalkan pada bulan Ramadhan. Ada juga puasa yang diwajibkan atas sesaorang apabila dia membuat kesalahan atau dosa dari kegagalan menginkut perintah Allah.  Satu daripada mithalan yang wajib berpuasa didalam AlQuran ialah atas kesalahan membunoh seorang rakan mukmin (Surah 4:92) dimana ada pampasan yang patut di bayar akan tetapi yang tidak mampu membayarnya dihukumkan dengan berpuasa dua bulan berturut turut. Ada juga disebut siapa yang menceraikan isterinya melalui “zihar” (dengan memanggil isterinya sebagai ibunya Surah 33:4) jika sekiranya dia hendak bersama balik kepada isterinya dia wajib bebaskan seorang hamba dan jika dia tidak mampu dia diwajibkan berpuasa berturut turut selama dua bulan Surah 58:3-4. Dan juga diwajibkan berpuasa apabila sesaorang itu tidak mampu mengorbankan saekor binatang ternak semasa dia mengerjakan fardu haji di Makkah dia diwajibkan perpuasa tiga hari disana dan tujuh hari apabila kembalinya kekampong Surah 2:196.
 
(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur. Surah 2:185
 

Ada juga tersebut puasa kerena bersumpah serperti bersumpah tidak ingin merokok lagi akan tetapi apabila dia gian dia merokok balik dan banyak lagi mithal mithal sumpah saperti demikian rupanya. Membuat sumpah ada hukuman dan dendanya seperti disebut dibawah:
 
Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah-sumpah kamu yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi kamu dikira salah olehNya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh. Maka bayaran dendanya ialah memberi makan sepuluh orang miskin dari jenis makanan yang sederhana yang kamu (biasa) berikan kepada keluarga kamu, atau memberi pakaian untuk mereka, atau memerdekakan seorang hamba. Kemudian sesiapa yang tidak dapat (menunaikan denda yang tersebut), maka hendaklah ia berpuasa tiga hari. Yang demikian itu ialah denda penebus sumpah kamu apabila kamu bersumpah. Dan jagalah atau peliharalah sumpah kamu. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (hukum-hukum agamaNya) supaya kamu bersyukur.
 
Didalam AlQuran juga ada memberikan maklumat yang berpuasa itu adalah amalan orang yang disayangi olih Allah. Apabila sesaorang itu berpuasa dia akan mengalami perasaan orang yang miskin yang kurang bernasib dalam hidup mereka justeru kalau kita insaf tentu dapat kita membantu dengan memberi zakat dan sedekah kepada mereka yang memerlukan. Ayat berikut menunjukkan gulongan yang bertuah ini:
 
Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar. Surah 33:35
 
Masa berpuasa atau masa yang dilarangkan dari makan dan minum
 
Kebanyakan orang Islam diseluruh dunia pada masa kini membuat kesilapan mempercayai yang waktu berpuasa adalah dari subuh hingga ke waktu maghrib. Apabila azan maghrib diseru untok mengerjakan salat mereka meluru berbuka puasa akan tetapi waktu maghrib masih terang benderang sepututnya mereka pergi menunaikan salat maghrib dahulu dan menbaca Quran selepasnya kerena waktu berbuka puasa yang diperintahkan Allah adalah seperti berikut::
 
………dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (laily); Surah 2:187
 
Ayat tersebut diatas seterang terang nya telah menunjukkan waktu berbuka ialah waktu malam dimana perkataan Arabnya ialah “laily” bermakna gelap malam dan bukanya “maghrib”. Di Malaysia waktu berbuka pada gelap malam sekiranya sesaorang itu ingin patuh kepada perintah Allah didalam Quran waktunya ialah pukul lapan malam.
 
Marilah fikirkan perintah Allah yang termaktub didalam AlQuran untok mula puasa apabila terang cahaya fajar hingga kegelapan malam dan kita akan rasa lebih nikmat lagi jika sekiranya kita menunaikan salat maghrib apabila azan diseru dan membaca Quran selepas salat hinggalah gelap malam untok bersantap makanan yang disediakan
 
Asar
 
 
 
 
 
 
 


2 comments:

  1. Sekadar ingin mencelah tentang waktu berpuasa.

    Puasa bermula daripada fajar iaitu apabila mulai terang (selepas gelap gulita malam) iaitu sudah dapat membezakan antara benang putih dan benang hitam.

    Waktu berbuka ialah apabila masuk malam, iaitu apabila gelap. Anda kata di Malaysia waktu puasa pukul 8.00. Waktu buka berubah2 mengikut pergerakan matahari maka tidak boleh sentiasa pukul 8.00. Pada pemerhatian saya gelap/malam bermula sekitar 20 minit selepas matahari mulai tenggelam. Maka waktu berbuka ialah 20 minit selepas waktu 'magrib' sunni.

    ReplyDelete
  2. Sini bermain di arena-domino.net
    Banyak hadiah hujan uang jutaan rupiah setiap hari
    Bonus mengajak teman 20%
    Tidak memberikan janji tapi memberikan bukti kepada anda semua

    Mari Bergabung sekarang juga di arena-domino.net
    Banyak total Jutaan rupiah menanti anda

    WA : +855964967353

    ReplyDelete