Monday, September 21, 2015

Cara memberi Salam yang dituntut Allah


Salaamun Alaikum,
 
Kebanyakaan orang kita kurang mengkaji isi Al Quran terutama bab memberi salam. Kebanyakan hanya mengikut ustaz ustaz yang mereka gemari dan disanjungi dimana mereka ini tidak merujuk kepada kitab unggul dari Allah SWA.
 
Disini diberi satu contok dimana salam yang tidak tepat yang di pelopori olih kebanyaakan ustaz dinegeri kita yang sebenarnya menyalahi peraturan yang ditunjuk olih Allah kepada Nabi kita Nabi Muhammad Alaihi Salam.
 
Menurut kebanyakkan ustaz mereka akan berkata Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh” Ringkasnya, baginda SAW akan berkata supaya memberi salam dengan ucapan:  Assalamualaikum” dan jawab salam dengan “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh” Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam, berkata ustaz itu juga dia dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat. Jawab salam yang betul ialah; “WAALAI KUMUS SALAM” dan bukannya yang selalu kita dengar iaitu; “WAALAI KUM SALAM”. Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan yang berbunyi “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”. Adakah ajaran ini benar?
 
Dibawah ini akan diberikan dalil dalil dari AlQuran yang menunjukkan ajaran diatas itu tidak tepat dan memesongkan. Memberi atau mengucapkan ASSALAM itu tidak tepat kerena perkataan ASSALAM didalam Al Quran memberi banyak makna dan tiada satu pun bolih dikaitkan dengan memberi salam kepada sesaorang bila bertemu. Dibawah disertakan ayat ayat berkenaan dengan perkataan Assalam saperti berikut:
 
Assalam yang bermakna perdamaian (sila lihat S4:90, 91&94; dan S8:61) yang berbunyi seperti berikut:
 
Dalam pada itu, jika mereka membiarkan kamu (dengan tidak mengancam atau mengganggu), serta mereka tidak memerangi kamu dan mereka menawarkan perdamaian (Assalam) kepada kamu, maka Allah tidak menjadikan bagi kamu sesuatu jalan (yang membolehkan kamu memerangi atau menawan) mereka. (Surah 4:90)
 
Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu pergi (berperang) pada jalan Allah (untuk membela Islam), maka hendaklah kamu menyelidik (apa jua perkara dengan sebaik-baiknya), dan janganlah kamu (terburu-buru) mengatakan kepada orang yang menunjukkan kepada kamu sikap damai (Assalam): "Engkau bukan orang yang beriman" (lalu kamu membunuhnya) dengan tujuan hendak (mendapat harta bendanya yang merupakan) harta benda kehidupan dunia (yang tidak kekal). (Surah 4:94)
 
Olih itu makna perdamaiyan sekiranya digunakan untok memberi salam akan memberi makna: Perdamaiyan atas kamu, ini menjadi tidak betul dan ia bukanlah dari ajaran Nabi kita Nabi Muhammad (AS).
 
Assalam yang bermakna meyerah diri (Sila rejuk S16:28 dan S16:87) yang berbunyi:
Dan pada hari itu mereka semua menyerah diri bulat-bulat (Assalam) kepada Allah, dan hilang lenyaplah dari mereka (yang musyrik itu) apa yang telah mereka ada-adakan (sebagai sekutu-sekutu Allah). (Surah 16:87)
 
Disini jika sekiranya perkataan Assalam digunakan untok memberi Salam kepada seseorang ia akan memberi makna: “Menyerah diri bulat-bulat atas kamu” atau Assalamu alaikum. Tentu ini juga tidak tepat.
 
Assalam yang bermaksud berdamai seperti dalam ayat berikut:
(Apabila kamu telah mengetahui bahawa orang-orang kafir itu dihampakan amalnya dan diseksa oleh Allah) maka janganlah kamu (wahai orang-orang yang beriman) merasa lemah dan mengajak (musuh yang menceroboh) untuk berdamai (Assalam), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi keadaannya, lagi pula Allah bersama-sama kamu (untuk membela kamu mencapai kemenangan), dan Ia tidak sekali-kali akan mengurangi (pahala) amal-amal kamu. (Surah 47:35)
 
Ayat diatas sekiranya memberi salam dengan meyebut “Assalammu alaikum” akan memberi makna “Berdamai atas kamu” ini juga tidak tepat dan salah penggunaan nya.
 
Cara Allah memberi salam kepada hamba hamba yang terpilih. (Sila lihat ayat2 berikut:
Dan (Kami limpahkan) kepadanya selamat sejahtera (wa Salam) pada hari ia diperanakkan, dan pada hari ia mati, serta pada hari ia dibangkitkan hidup semula (pada hari kiamat).(Surah 19:15); (Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera (Salam) dari Tuhan Yang Maha Mengasihani. (Surah 36:58); "Salam sejahtera (Salam) kepada Nabi Nuh dalam kalangan penduduk seluruh alam ! " (Surah 37:79); "Salam sejahtera kepada Nabi Musa dan Nabi Harun!" (Surah 37:120)
 
Sila perhatikan dalam semua ayat ayat terebut diatas perkataan salam itu tidak diirigi dengan huruf “Al/As” akan tetapi ianya hanya disebut dengan perkataan salam. Dan perkataan salam ini juga di perintah Allah untok kita memberi salam kepada semua
hamba hambaNya yang di pilih dalam ayat berikut:
 
Katakanlah (wahai Muhammad): "Segala puji tertentu bagi Allah dan selamat sejahtera (Salam) kepada hamba-hambaNya (Nabi-nabi) yang dipilihNya. Manakah yang lebih baik? - Allah (yang demikian kekuasaanNya) atau benda-benda yang mereka jadikan sekutu-sekutu bagiNya? (Surah 27:59)
 
Cara memberi salam yang diajar Allah kepada Nabi dengan meyebut perkataan salam dan bukan Assalam bolih terdapat didalam ayat ayat berikut:
 
Dan apabila orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami itu datang kepadamu (dengan tujuan hendak bertaubat dari dosa-dosa mereka), maka katakanlah: "Mudah-mudahan kamu beroleh selamat! (Salam mun alaikum) Tuhan kamu telah menetapkan bagi diriNya untuk memberi rahmat (yang melimpah-limpah): bahawasanya sesiapa di antara kamu yang melakukan kejahatan dengan sebab kejahilannya, kemudian ia bertaubat sesudah itu, dan berusaha memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".
(Surah 6:54)
 
Cara menjawab salam olih Nabi Ibrahim yang diikuti olih Nabi Muhammad berbunyi demikian:
 
Dan sesungguhnya telah datang malaikat utusan-utusan kami kepada Nabi Ibrahim, dengan membawa berita yang mengembirakan. Lalu mereka memberi salam dengan berkata: "Salam sejahtera kepadamu {Salam} (wahai Ibrahim)". Nabi Ibrahim menjawab: "Salam sejahtera (Salam) kepada kamu". Maka tidak berapa lama selepas itu, ia membawa jamuan untuk mereka: seekor anak lembu yang dipanggang (Surah 11:69)
 
Memberi salam kepada orang yang kafir seperti ayah Nabi Ibrahim atau orang jahil tiada bezanya dengan memberi salam kepada orang Islam mengikut dalil ayat ayat berikut didalam Al Quran:
 
Nabi Ibrahim berkata: "Selamat tinggalah ayah (Salam mun alaika); aku akan memohon kepada Tuhanku mengampuni dosamu; sesungguhnya Ia sentiasa melimpahkan kemurahan ihsanNya kepadaku. (Surah 19:47)
 
Dan apabila mereka mendengar perkataan yang sia-sia, mereka berpaling daripadanya sambil berkata: "Bagi kami amal kami dan bagi kamu pula amal kamu; selamat tinggalah kamu (Salamun alaikum); kami tidak ingin berdamping dengan orang-orang yang jahil". (Surah 28:55)
 
Dengan dalil2 ersebut diatas memberi salam yang betul diwajibkan Allah dan akibat jika tidak memberi salam yang diajar dan diperintah Allah adalah ke neraka saperti berikut:-
 
Tidakkah engkau memerhatikan (wahai Muhammad) akan orang-orang (Yahudi) yang telah dilarang daripada perbuatan berbisik-bisik, kemudian mereka berbalik melakukan perbuatan yang telah dilarang itu serta mereka berbisik-bisik berkenaan dengan melakukan dosa dan pencerobohan serta kederhakaan kepada Rasulullah? Dan lagi apabila mereka datang kepadamu, mereka memberi salam hormat bukan dengan lafaz salam hormat yang diberikan Allah kepadamu; dan mereka berkata sesama sendiri: "(Kalau benar Muhammad utusan Tuhan, maka) sepatutnya kami diseksa oleh Allah disebabkan (kata-kata buruk) yang kami ucapkan itu?" Cukuplah untuk mereka neraka Jahannam, yang mereka akan dibakar di dalamnya; maka itulah seburuk-buruk tempat kembali. (Surah 58:8).
 
Asar
.
 
 
 
 
 
 
 


No comments:

Post a Comment